Του Αντώνιου Καλέντζη | Ψυχολόγος, Συγγραφέας   Psychologized@gmail.com

Οι ερευνητές του Παιδιατρικού Νοσοκομείου της Φιλαδέλφειας (CHOP) έφτιαξαν ένα εργαλείο ψηφιακής ιατρικής σχεδιασμένο ως πειραματική θεραπεία για παιδιά με διαταραχή φάσματος αυτισμού (ASD) και συνυπάρχουσα διαταραχή προσοχής / έλλειψης υπερκινητικότητας (ADHD).

Τα αποτελέσματα της μελέτης που δημοσιεύθηκαν στο περιοδικό Journal of Autism και Αναπτυξιακές Διαταραχές, επιβεβαίωσαν τα αποτελέσματα του project «EVO».

To EVO παρέχει αισθητηριακά και κινητικά ερεθίσματα μέσω της διάδρασης με βιντεοπαιχνίδια.

Το 50% των παιδιών με ASD έχουν κάποια συμπτώματα ADHD, με περίπου το 30% να λαμβάνουν δευτερογενή διάγνωση ADHD. Ωστόσο, δεδομένου ότι τα φάρμακα ADHD είναι λιγότερο αποτελεσματικά σε παιδιά με αμφότερες τις διαταραχές από ό, τι σε άτομα με μόνο ADHD, οι ερευνητές διερευνούν εναλλακτικές θεραπείες.

Τα παιδιά με συμπτώματα ASD και ADHD διατρέχουν επίσης υψηλό κίνδυνο για διαταραχές της «γνωστικής λειτουργίας», συμπεριλαμβανομένης της ικανότητας του εγκεφάλου να διατηρεί την προσοχή και να επικεντρώνεται στους στόχους, ενώ αγνοεί τις περισπασμούς.

Είναι γεγονός πως τα παιδιά  αυτά φτάνουν στο σχολείο και αυτές οι γνωστικές διαταραχές καθιστούν πιο δύσκολο για αυτά να θέσουν και να επιτύχουν στόχους. Όπως είναι λογικό, υπάρχει και η δυσκολία να αντεπεξέλθουν με επιτυχία  τις απαιτήσεις της καθημερινής ζωής στην κοινότητα.

Η έρευνα περιελάμβανε 19 παιδιά ηλικίας 9-13 ετών που είχαν διαγνωστεί με ASD και συνυπάρχοντα συμπτώματα ADHD. Οι συμμετέχοντες στη μελέτη έλαβαν είτε το Project «EVO treatment», το οποίο παρέχεται μέσω μιας εμπειρίας βιντεοπαιχνιδιών δράσης, είτε μιας εκπαιδευτικής δραστηριότητας που περιλαμβάνει αναγνώριση προτύπων. Το κύριο μέτρο έκβασης για την αποτελεσματικότητα ήταν το TOVA API, ένα αντικειμενικό μέτρο προσοχής.. Βασικά δευτερεύοντα μέτρα έκβασης ήταν οι αναφορές των παρατηρητών για τα συμπτώματα ADHD και η ικανότητα του παιδιού να σχεδιάζει και να ολοκληρώνει τα τεστ. Καθώς επίσης και μια γνωστική δοκιμαστική μπαταρία που αξιολογεί τη μνήμη εργασίας.

Η μελέτη διαπίστωσε ότι τα παιδιά που προσχώρησαν στο πρωτόκολλο θεραπείας  είχαν 95% θετικότερα αποτελέσματα από τις συνιστώμενες περιόδους θεραπείας.

Τόσο οι γονείς όσο και τα παιδιά ανέφεραν ότι η θεραπεία είχε αξία για τη βελτίωση της ικανότητας του παιδιού να δώσει προσοχή και χρησίμευσε ως αξιόλογη προσέγγιση για θεραπεία. Η μελέτη διαπίστωσε επίσης ότι μετά τη χρήση του Project: EVO, τα παιδιά έδειξαν γενική βελτίωση των συμπτωμάτων ADHD με βάση τις αναφορές γονέων.

Αν και το μέγεθος του δείγματος της μελέτης ήταν μικρό, η μελέτη έδειξε ότι η χρήση του Project: EVO ήταν εφικτή και αποδεκτή με δυνητικά θεραπευτικά αποτελέσματα. Η ερευνητική ομάδα σχεδιάζει μια μεγαλύτερη μελέτη παρακολούθησης για τη συνέχιση της αξιολόγησης του Project.

Πηγή : Benjamin E. Yerys et al.; Pilot Study of a Novel Interactive Digital Treatment to Improve Cognitive Control in Children with Autism Spectrum Disorder and Co-occurring ADHD Symptoms” ;Journal of Autism and Developmental Disorders ;Published December 19 2018

Σας αρέσουν τα άρθρα μας; Κατεβάστε δωρεάν την εφαρμογή Psychologized για Android